Sauli Niinistöllä on mennyt somessa lujaa jo ennen vauvauutisia, päättelee piirtämistään kuvaajista data scientist Varpu Rantala, joka työskentelee someanalytiikkaan erikoistuneessa EzyInsights-yhtiössä Helsingissä.
– Laura Huhtasaareen liittyvä aktiviteetti on kuitenkin alkanut nousta viime kuukausina. Meitä kiinnosti, miten Huhtasaaren populistisenakin pidetty tyylilaji tehoaa somessa ja mikä on tyyliltään pidättyväisemmän Niinistön osuus, kertoo Rantala.
Rantalan mukaan aineisto on kerätty suomalaisten mediajulkaisijoiden Facebook-julkaisuista, joiden tekstielementeissä kuten jakotekstissä tai otsikossa on mainittu kyseisen poliitikon nimi. Selvyyden vuoksi: esimerkiksi yksityishenkilöiden yksityisissä FB-profiileissa käyty keskustelu ei tässä datassa näy, koska kyseinen tieto ei ole julkista.
– Jätin graafeista pois Väyrysen (Väyrysen kannattajayhdistys on kertonut aikovansa kerätä 20 000 kannattajakorttia ennen itsenäisyyspäivää) ja pienemmät ehdokkaat, jotta kuvat pysyisivät luettavina, mutta alla olevasta pylväsdiagrammista saa mittakaavaa mainintojen määristä pienemmillä kandidaateilla ja Väyrysellä. Viimeksi mainitulla on aika hyvä Facebook-presenssi, mutta hänellä trendi ei ole ollut nousussa viime aikoina, kertoi Rantala maanantai-iltana.